چرا باید دستگاه سی ان سی را روغن کاری کرد؟

مقدمه

با پیشرفت هایی که امروزه در تکنولوژی به وجود آمده است. دیگر انجام بسیاری از کارها نیاز به نیروی انسانی ندارند و اکثراً به وسیله ربات ها فعالیت های خود را انجام می دهند. یکی از این ربات ها دستگاه سی ان سی می باشد که می تواند به صورت خودکار طرح های کشیده شده بر روی چوب، فلز، پلاستیک، فایبرگلاس و غیره را برش دهد و یا حتی در برخی موارد به تراشکاری آن طرح نیز بپردازد. بنابراین برای ساخت یک تابلو چوبی تراشکاری شده و یا هک کردن طرحی بر روی دسته و یا بدنه ی مبل، از دستگاه های سی ان سی استفاده می کنند. قطعات تشکیل دهنده این دستگاه ها متنوع اند مانند: شاسی، گیربکس، موتور، پمپ و غیره و در شغل های مختلفی مثلجواهرسازی، حکاکی روی قطعات خودرو، تراشکاری و غیره کاربرد فراوانی دارند. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی دلایل روغن کاری دستگاه cnc می باشند. اگر شما نیز با این دستگاه ها سر و کار دارید و یا به دنبال تهیه و خریداری آن ها هستید، برای آموزش درست نگه داری از آن ها با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بازرگانی راش ماشین عرضه کننده مدرن ترین ماشین آلات و تجهیزات سی ان سی در اصفهان می باشد و شما می توانید محصولات راش سی ان سی را در این مجموعه با گارانتی یک سال بعد از فروش تهیه کنید. این مجموعه با توجه به نیاز شما مشتریان عزیز دستگاه مورد نظرتان را با قیمتی مناسب به شما ارائه عرضه می کنند.

روغن کاری دستگاه cnc

همان طور که می دانید همه دستگاه های صنعتی هنگام فعالیت زیاد داغ می کنند و نیاز است که قطعات آن ها برای کاهش دمای دستگاه روغن کاری شوند. به همین خاطر در دستگاه های سی ان سی نیز یک پمپ مخصوص برای روغن کاری خودکار آن ها قرار گرفته شده است، که به صورت دستی هم قابل تنظیم می باشد. زمانی که دستگاه نیاز به روغن کاری داشته باشد، این سیستم روغن را به قطعات مختلف دستگاه منتقل می کند و باعث روان شدن دستگاه می شود.

روغن کاری دستگاه cnc

 این عملیات روان کاری تا زمانی که دستگاه در حال فعالیت است، تکرار شده و ادامه پیدا می کند. اکنون که با نقش روغن کاری دستگاه cnc آشنایی پیدا کردید، این سوال برای شما پیش خواهد آمد که چه نوع روغنی را برای روان کاری دستگاه سی ان سی باید استفاده کرد؟

این دستگاه ها چون یکی از فعالیت هایشان تراشکاری و برش دهی بر روی فلزات است برای این که آن ها را روان کاری کنید، در ابتدا نیاز است که دفترچه راهنمای آن ها را بررسی ومطالعه نمایید و از روغن مناسب برای روان کاری آن ها مطلع شوید یا این که اگر با سازنده دستگاه در ارتباط هستید، مستقیماً از او راجع به روغن مخصوص دستگاه سوال بپرسید. در برخی اوقات از روغن های گریس برای روان سازی دستگاه های سی ان سی استفاده می کنند. اگر می خواهید از مناسب بودن روغنی که برای روان کاری این نوع ماشین آلات تهیه کرده اید، اطمینان حاصل کنید، بهتر است آن ها را از فروشگاه های روغن ماشین آلات صنعتی خریداری کنید، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

نحوه روغن کاری دستگاه cnc

برای این که بتوانید به طول عمر این دستگاه ها بیافزایید و باعث بهبود فعالیت آن ها شوید، نیاز است که به صورت دقیق و صحیح و در زمانی مناسب به رروغن کاری دستگاه cnc بپردازید. دستگاه های سی ان سی زمانی که در حال فعالیت هستند، باعث ایجاد نیروی اصطکاک بین قطعات تشکیل دهنده ی خود می گردند. این نیروی اصطکاک باعث تولید گرما در دستگاه شده و اگر این دما افزایش پیدا کند و شما نتوانید جلوی آن را بگیرید و یا آن را کاهش دهید. علاوه بر این که محصول تولید شده شما بی کیفیت خواهد شد، به خود دستگاه سی ان سی نیز صدمه وارد می گردد، و از کار خواهد افتاد. به همین دلیل از روغن برای فرآیند خنک سازی و کاهش دمای به وجود آمده در این دستگاه ها استفاده می کنند، و این مسئله در حفظ سلامت دستگاه cnc اهمیت زیادی دارد.

نحوه روغن کاری دستگاه cnc

پس متوجه شدید که برای کاهش نیروی اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات دستگاه سی ان سی و جلوگیری از خورده شدن و کاهش ساییدگی ابزارها و قطعات کار شده در این نوع دستگاه ها از روغن استفاده می کنند. علاوه بر کاهش دمای دستگاه و خنک سازی آن، برای دور کردن تراشه ها از محل برش، روغن های سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرند. این خنک کننده ها یا همان روغن ها در تنوع زیادی در بازار موجود می باشند و متناسب با نوع دستگاه سی ان سی باید آن ها را انتخاب و استفاده کنید. انتخاب روان کار درست به نوع فعالیت دستگاه سی ان سی و سرعت آن بستگی دارد. برخی از این دستگاه ها به گونه ای ساخته شده اند، که بدون نیاز به روغن کاری تا زمانی که کهنه شوند، عملیات خود را به خوبی انجام می دهند. و نیازی به روان کاری هم ندارند. اما بعضی دیگر همان طور که قبلا اشاره کردیم، دارای یک محفظه یا پمپ روغن می باشند که در یک زمان مشخص روان کاری دستگاه را انجام می دهند.

نتیجه گیری:

در این مقاله نوع عملکرد دستگاه سی ان سی و نحوه روغن کاری دستگاه cnc برای شما توضیح دادیم. با توجه به مطالب شرح داده شده در این مقاله متوجه شدید برای این که دستگاه سی ان سی شما بتواند یک محصول با کیفیت را تولید کند بدون این که به آن فشار وارد شود و یا داغ کند، نیاز به روغن کاری دارد. در واقع می ‌توان گفت هر ماشین آلات صنعتی نیاز به یک خنک کننده برای جلوگیری از خرابی و طول عمر بیشتر  دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *