معرفی انواع مته های دستگاه سی ان سی

مقدمه

یکی از پرکاربردترین وسیله در دستگاه های CNC مته می باشد، شاید شما مته ها را فقط به عنوان دریل کاری و ایجاد کننده سوراخ روی سطوح بشناسید، ولی باید بدانید این ابزار، کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آن ها تراشکاری روی چوب می باشد. با استفاده از انواع مته های CNC می توان نقش های بسیار زیبایی را با آن ها خلق کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مته های دستگاه CNC و کاربرد آن آشنا کنیم.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه های CNC از محصولات بازرگانی راش که عرضه کننده پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهزات سی ان سی می باشد، دیدن کنید. این مجموعه در زمینه فروش دستگاه های سی ان سی دست دوم نیز فعالیت دارد.

معرفی انواع مته های دستگاه سی ان سی

دستگاه CNC چیست

سریعترین دستگاه تراش کنترل اعداد رایانه ای است، به این معنی که ماشین آلات صنعتی را کنترل و راهبری می کند، سپس روی فلز یا چوب تغییرات ایجاد می کند. دستگاه های سی ان سی را می توان به دو گروه عمده سه محور و چند محوره تقسیم کرد.

  • دستگاه های سه محوره:

دستگاه های سه محوره فرزها و تراش سی ان سی هستند. ابزار این دستگاه می توانند در قطعه کار در محورهای سمت عقب و جلو، چپ و راست، بالا و پایین حرکت کنند. البته باید بدانید که در برخی از دستگاه های تراش یکی یا بیشتر از این جهت ها وجود ندارد.

_ دستگاه های CNC سه محوره بیشتر از انواع دیگر استفاده می شوند، به همین دلیل می توانند اغلب قطعات با اشکال هندسی را تولید کنند و با توجه به اینکه برنامه نویسی و راه اندازی آن ها آسانتر است، در نتیجه قیمت تمام شده ماشین کاری با آن ها کمتر خواهد بود.

_ در زمان فرزکاری با دستگاه سی ان سی قطعه بی حرکت و ثابت مستقیما یا با یک گیره به میز کار وصل می شود.

_ مته های خاص با سرعت بسیار بالا مواد را از قطعه کار جدا می کنند. ابزارهای برش به اسپیندل متصل هستند که می توانند در سه جهتی که گفته شد، حرکت کنند.

_ لازم به ذکر است که تعداد محورها در یک فرز باعث محدودیت طراحی برای آن دستگاه می شود. به خاطر سه محوره بودن براده برداری از تمامی قسمت ها غیر ممکن است، البته می توان قطعه را با باز و بسته کردن چرخاند، به این ترتیب مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

 _ چند بار باز و بسته کردن محصول زمان و هزینه ها را افزایش می دهد و لازم است این مسئله را مد نظر داشته باشید.

_ دستگاه تراش CNC می تواند در مقایسه با دستگاه های فرز با سرعت بسیار بالاتر و البته با هزینه کمتر قطعات بزرگ را تولید کنند.

_ در زمان تراشکاری با دستگاه تراش قطعه توسط اسپیندل نگه داشته شده و در حالیکه با سرعت بالا می چرخد، یک ابزار برش از بیرون و یا یک مته از مرکز و از داخل از محصول براده برداری می کنند، تا شکل مورد نظر ساخته شود.

_ سوراخ های که در راستای محور چرخش هستند را می توان با یک دریل یا ابزار درون تراش ایجاد کرد. از آنجا که دستگاه های تراش برای ساختن قطعات استوانه ای شکل استفاده می شوند، نقطه ضعف آن ها محسوب می شود، چرا که فقط می توانند قطعه خاصی را تولید کنند. برای غلبه بر این محدودیت قسمت هایی از محصول در دستگاه دیگر با CNC فرزکاری می شوند. در عوض ماشین های فرز پنج محوره می توانند همان قطعه را در یک نوبت بتراشند.

  • دستگاه های چند محور:

_ این دستگاه ها ممکن است دو و سه محوره، ماشین های سی ان سی پنج محوره همزمان و یا ماشین های تراش چند منظوره باشند.

_ ماشین های سی ان سی فرزکاری چند محوری می توانند قطعه را در یک نوبت بتراشند و نیاز به دستگاه های دیگر نداشته باشند.

_ این دستگاه ها می توانند در جهت سه محور خطی حرکت کنند اما، آنچه آن ها را متمایز می کند این است که می توانند در راستای دو محور اضافه نیز بچرخند که در مجموع پنج محور می شود.

_ به همین دلیل ماشین های فرز CNC پنج محور بهتر می توانند قطعات با اشکال پیچیده را تولید کنند، هر چند این قابلیت باعث افزایش هزینه می شود.

خریداران می توانند از بزرگترین نهاد خرید و فروش ماشین آلات CNC از شرکت راش ماشین محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

انواع مته های CNC

دستگاه های سی ان سی مته های مختلفی دارند که در ادامه با انواع و کاربرد آن ها آشنا می شویم.

  • مته چوب
  • مته کبالت
  • مته های فلز
  • مته برگی
  • مته های چهارشیار
  • مته آلومینیوم
  • مته مرغک
  • مته گازور
  • مته مخصوص گرانیت
  • مته الماس
  • مته های آهن کوتاه و بلند
  • مته چوب

این دسته از مته ها نوک تیز هستند که برای حکاکی و تراشکاری ام دی اف و چوب استفاده می شوند و به دلیل قیمت پایینی که دارند، اغلب کارگاه های چوب بری تمایل دارند از آن ها استفاده کنند. بدنه آن ها طوری طراحی شده است که براده های چوب را به سمت بالا هدایت کنند و بدون مشکل برشکاری را انجام می دهند.

  • مته کبالت

این نوع از مته ها برای تراشکاری و سوراخ کاری اجسام آهنی از قبیل استیل و فولاد مناسب هستند و به دلیل کبالت که در ساختار آن ها به کار رفته است در برابر تولید حرارت مقاومت بالایی دارند و همچنین از سوختن و ذوب شدنشان جلوگیری می کنند.

  • مته های فلز

برای برش کاری فلزاتی مانند آلومینیوم، روی و مس استفاده می شوند، ساختاری به شکل تهاجمی با قابلیت برش فلز دارند، همچنین برای گچ بری، چوب و پلاستیک قابل استفاده هستند. به خاطر داشته باشید به دلیل به کار نبردن کبالت در ساختار این مته ها کار بر روی آهن آلات و آلیاژهای آهن مناسب نیستند.

مته های فلز

  • مته برگی

برای ایجاد سوراخ های بزرگ از مته های برگی استفاده می شود که نسبت به دیگر ابزارها بزرگتر هستند و معمولا برای چوب های نرم کاربرد دارند. شکل ظاهری آن ها به گونه ای است که نوک تیز دارند، ولی برای انجام کار به فشار بالایی نیاز دارند تا بتوانند چوب را به خوبی برش دهند. این مته ها در اطراف کار زائده ها را پخش می کنند. لازم به ذکر است به جز چوب در موارد دیگر نباید به کار گرفته شوند که بسیار خطرناک است.

  • مته های چهار شیار

استفاده از این نوع مته ها به علت زاویه های خاص نوک تیزی که دارند، برای سوراخکاری و تخریبی بالا روی انواع سنگ و بتن قابل استفاده می باشند، همچنین با طراحی منحصر به فرد شیارهایی که دارند، کار را با سرعت بالا را انجام می دهند.

  • مته آلومینیوم

این دسته از مته ها برای سوراخ نمودن فلزات نرم از قبیل مس و برنج استفاده می شوند، مته های آلومینیوم با شیارهایی که دارند برای برش های حساس به کارگفته می شوند و عمق زیادی ایجاد کنند، همچنین در دستگاه های CNC با دور بالای دریل مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مته مرغک

مته هایی با شکل استوانه ای در سایزهای مختلف تولید می شوند که با توجه به نیاز می توان از آن ها استفاده کرد. مته مرغک می تواند روی سطح قطعات حفره ایجاد کند تا مراحل سوراخکاری را انجام شود. جنس، ابعاد و زاویه نوک مته با توجه به کاری که قرار است انجام دهند، متفاوت هستند.

مته مرغک

  • مته گازور

برای ایجاد سوراخ در چوب و فلز که قرار است لولا یه قطعه ای در آن جاگیر شود، استفاده می شود. این نوع مته کامل سطح را برمی دارد، بنابراین به انرژيی بیشتری نیاز دارد. به دلیل طراحی بسیار حساس مته های گازور در زمان به کارگیری باید با دقت استفاده شوند.

  • مته مخصوص گرانیت

 برای سوراخکاری سنگ های گرانیت که بسیار سخت هستند و انواع سنگ به کار می رود که دارای نوک مناسب برای برش می باشند. در هنگام برشکاری باید مته در حالت چکشی و ضربه قرار بگیرد.

  • مته الماسه

مته های الماسه معمولا از فولاد کاربید هستند که از دوام و استحکام بالای برخوردار می باشند. کاربرد آن ها برای برشکاری بتن، سرامیک و سنگ های سخت هستند. شکل ظاهری آن ها به گونه ای است که دو زائده پهن در نوک مته دارند، و توانایی برش کمی دارند و سطح مورد نظر را می سوزانند.

  • مته های آهن کوتاه و بلند

این مته ها برای فلزاتی مانند آهن و آلیاژهای آهن ساخته شده اند و مدل کوتاه این مته ها برای فلزات سخت و برای برشکاری قطعات ظریف و نازک کاربرد دارد. در مقابل ابزارهای بلند برای ایجاد عمق بیشتر روی فلزات استفاده می شوند و به دلیل ارتفاعی که دارند، احتمال شکستگی آن ها بیشتر است، بنابراین باید با دور پایین کار شوند تا احتمال شکستن کمتر شود.

حالا که با انواع مته ها آشنا شدید می توانید مته مناسب را در دستگاه هایCNC به کار ببرید، هر چند انجام دادن این کار به تجربه نیاز دارد. اگر سوالی دارید می توانید با کارشناسان بازرگانی راش در ارتباط باشید.

کلام آخر

از مطالبی که در بالا درباره انواع مته های CNC اشاره کردیم، دریافتید که دستگاه CNC ابزاری است که با استفاده از رایانه کنترل می شود و می تواند روی چوب، سنگ، فلزات و … تغییراتی مانند سوراخ کردن و برشکاری انجام دهد. با تعویض کردن مته های این دستگاه می توان قطعات متنوعی تولید کرد. با توجه به نیازی که دارید می توانید از شرکت راش ماشین ابزار مورد نیازتان را خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *